För alla företag är det viktig med marknadsföring, dock är det olika hur man väljer att arbeta med marknadsföringen av bolaget beroende på om du är ett stort företag eller ett litet. För mindre företag kan det räcka med små investeringar för att visa upp sina produkter för att konkurrera på sin marknad, medan stora företag investerar hundratals miljoner varje år.
Att marknadsföra sig för att sticka ut kan idag tyckas omöjligt. Stora företag betalar hundratals miljoner för att lyckas medan småföretagare ofta hoppas på att sina egna nätverk ska kunna räcka. Mindre företag måste satsa på saker som sökmotoroptimering, effektiv sociala medieannonsering och liknande. Till exempel så finns det idag företag som http://www.displayexperten.se och andra som är till för att ytterligare hjälpa mindre företag att mer effektfullt marknadsföra sina produkter. Detta är uppskattad hjälp för företag som vill sticka ut i mängden när man inte har en stor marknadsföringsbudget, till skillnad från jättarna som kan använda sig utav annat:
Marknadsföring hos stora företag
Carlsberg är ett av världens största öl-företag. De satsar miljoner och åter miljoner varje år för att sticka ut och där man bland annat investerar stora summor pengar i att koppla ihop sitt varumärke med toppklass fotboll, men sponsring av bland annat fotbolls VM.
Profiler och ambassadörer
Andra företag som till exempel Volvo personbilar investerar stora summor för att kopplas ihop med kända personer. Det mest kända exemplet av detta var när Volvo använde sig av Zlatan i deras reklamfilmer. Detta blev en gigantisk succé för Volvo där aktierna började vända uppåt igen.
Det är inte bara Volvo som har dragit nytta av att sammankopplas med Zlatan. Även Vitamin Well marknadsförde sig med hjälp av Zlatan och blev genast en stor Succé i Sverige. Oturligt nog för Vitamin Well så har Zlatans holdingbolag senare sålt sin tioprocentiga andel i Vitamin Well och därmed avslutat samarbetet.