Funderar du på att skaffa profilkläder till dina medarbetare? Det finns några saker du borde tänka på innan du bestämmer dig för om/vilka profilkläder som passar er.
Från sträng och uttrycksbegränsad uniformering till avslappnad och professionell teamkänsla: bilden av profilkläder skiftar beroende på vem du frågar. Vi undersöker vilken potential som finns att utvinna ur att förse sina medarbetare med företagskläder:
- Varumärkesexponering. Det är nog få som tackar nej till extra marknadsföring. Målbilden ska kanske inte vara att förvandla sina kollegor till vandrande reklampelare. Men om profilkläderna är snygga kan de säkert tänka sig att bära dem även utanför arbetsplatsen.
- Representation. Hur du och dina medarbetare klär er på kontoret är en sak, men när ni till exempel befinner är på ett mässgolv, eller i andra sammanhang för networking, kan det vara bra med profilkläder. Då får kunder, besökare och andra människor ni möter möjlighet att kunna rikta sina frågor. Och ni möter dem med en sammansvetsat och professionell utstrålning.
- Minskar stress. Det är många som skulle komma med invändningen att det är tråkigt om alla klär sig likadant. Men för många innebär det en lättnad att minska klädeshetsen på arbetsplatsen.
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga profilkläder
Profilkläder är, precis som ordet skvallrar om, en del av företagets grafiska profil. Den bör med andra ord överensstämma med resten av företagets visuella material. Därför är det viktigt att det är den som är ansvarig för företagets design som leder arbetet med att ta fram kläderna. Alternativt ber ni en grafisk formgivare om hjälp – det viktiga är att du tar uppgiften på allvar. Det kan också, inför en satsning på den typen av fysiska reklamprodukter, vara bra att tänka ett extra varv kring logotypen – själva hjärtat för den grafiska profilen – som med största sannolikhet kommer pryda alla plagg.
Det är också viktigt att kläderna passar till de arbetsuppgifter som dina medarbetare utför. Att de är av ett material som är bekvämt att arbeta i, samt att. Det är viktigt att kläderna är snygga och smakfulla – ingen blir bättre på sitt jobb av att tvingas bära fula eller rentav förnedrande kläder. Det är också viktigt att samma kläder gäller för alla. Att cheferna har en viss klädsel och anställda en annan, eller att göra skillnad mellan könen, är ingen bra idé.