Visst finns det många sätt att marknadsföra sitt företag på, men om man vill vara riktigt effektiv så ska man marknadsföra företaget smart – och det finns en hel del smarta knep att ta till.
Att marknadsföra sitt företag går att göra på många olika sätt men det gäller att vara smart och marknadsföra sig i rätt ordning och sedan gå steg för steg. Till exempel är det smart att börja med det enkla: köp några pikétröjor med tryck till dig själv och dina anställda och se till att använda dessa i alla offentliga tillställningar såsom på mässor och liknande – ni vill att era kunder ska känna igen ert varumärke, företagsnamn och logga, och detta är ett enkelt sätt att göra det på. Sedan är det kanske inte alla startups som har de finansiella medlen för detta just i starten och då kan det istället vara bra att ta till sig de råd som tidningen Privata Affärer listar i en artikel. Där tar man bland annat upp hur man kan använda talets gåva genom att exempelvis tala på mässor och andra typer av event där ditt företags kunskaper är relevanta och man tipsar även om hur man ska underhålla sina kontaktrelationer, skapa nya kontakter och belöna sina nöjda kunder med mera – just för att etablera sitt företag i positiv bemärkelse. Likaså kan man marknadsföra sig relativt billigt genom sociala medier. Bland annat skriver tidningen Internetworld om hur man till exempel kan använda sig av Facebook och Google AdWords med mera för att såväl synas som att mäta sin framgång – och ju duktigare man är på detta ju bättre resultat i sin marknadsföring får man. Ett annat gott råd är att använda sig av andra kanaler för sin marknadsföring – och det kan man göra såväl gratis som till en mindre kostnad om man sköter det rätt. Till exempel skriver Sveriges Radio om Instagram-profilen Ellen Bergström som får skambud från olika företag som vill att hon lägger upp bilder åt dem, så om man vill använda sig av denna kanal handlar det om att vara rättvis – och komma ihåg att en kostnad för marknadsföring kan vara väl värda sin investering om man väljer rätt ambassadörer för sitt varumärke. Det hela handlar om att vara smart.