Idag har allt fler företag satsat på olika typer av marknadsföring. Hur bra det gått kan man utvärdera genom att se dess effekter på exempelvis ökad trafik med fler avslut, eller till och med positiva reaktioner från kunder.
För att få det bästa ur sin marknadsföring så måste man sätta upp en plan. Den som har sina kunder på nätet bör därför göra en plan utifrån just Internet. Kanske är er hemsida inte vad den borde vara, har ni lätt för att få trafik men svårt att få avslut?
Få hjälp med rätt strategi
Vad ert problem och er lösningar kan vara kan mediebyrån Mediaview hjälpa er med. Det finns olika strategier att jobba med på Internet och beroende på vilka ni är som företag så kan den strategin se olika ut:
- ”Word of Mouth” eller ”Ord till mun” är ett sätt att syssla med marknadsföring genom ryktesspridning och främst i sociala medier. Företag är idag betydligt mer påverkade av sitt rykte och sin image. Det skadas otroligt lätt om man inte är försiktig och just klagande kunder är ett stort problem idag.
- SEO eller sponsrade länkar är två olika sätt att jobba med just Google. Den ena är att se till ta ha så pass bra och relevant information och sidor på sin hemsida att man hamnar högt upp. Sponsrade länkar är en sort budgivning på sina sökord och man hamnar då högst upp i sökresultaten i ”boxen” med sina sponsrade annonser.
- Viral Marknadsföring är när man ägnar en hel del tid med sina sociala medier. Kampanjer, erbjudanden och liknande kommer från företagets egna Facebook-sida. Allt för att skapa en kanal där kunderna har engagemang och lätt kommer in på er hemsida för att handla. Även annonser i Sociala medier är allt vanligare och ett hett debatterat ämne.
- Klassisk marknadsföring sker oftast utanför den digitala sfären och detta kan övervägas att lägga en strategi för också då Internet inte når ut till alla kunderna. Här gäller det att ta chansen att göra en bra tv-reklam som visas i TV men också som kan bli hyllad på Internet i en Youtube-kanal. Ett exempel på sådan marknadsföring är Coca Cola Zeros ”The Bond Experience”.