I och med moderns tids större medvetenhet kring miljö och hållbarhet har det utvecklats elbilar. Vi kan nu var och varannan dag se dem rulla runt på gator i hela landet. Men det finns ett problem, laddningsstationerna är få och vilket gör det svårt för förare av elbilar att hitta till en laddningsplats om energin i bilen tar slut. Men nu testas en ny form av laddningsstationer.
Tidigare text har handlat om hur viktigt det är att trivas på arbetsplatsen eftersom mer än hälften av vår vakna tid ofta spenderas där. Men nu ska det handla om något helt annat, nämligen om elbilar och en positiv utveckling kring enklare användning av dem. För det är också det som hindrar många från att köpa elbil, de har inte tillräckligt många laddningsstationer, i värsta fall ingen alls, i sin närhet och där de ofta färdas.
Slipp sladdtrassel och ladda på ett enkelt ställe
Nu prövas det en ny sladdlös teknik i Uppsala, där är bristen på laddningsstationer för elbilar stor, skriver Sveriges Radio i en artikel. Det är en ny teknik som kallas för induktiv laddning, och det är ungefär samma princip som när man laddar en eltandborste. Man ställer sig bara med bilen över laddningsplattan och när bilen är färdigladdade stänger den av sig. Detta gör det möjligt för att man i framtiden bland annat ska kunna ladda bilen vid ett rödlyse medan man väntar på grönt, och man slipper därmed sladdtrassel också. Något annat som det också pratas om runt om i världen är elvägar, som skulle kunna möjliggöra att ladda bilen samtidigt som man kör. Det tittas även på andra typer av tekniker, som att installera trådar som dras längs med ovanför bilarna, en annan möjlighet är att göra på liknande sätt där man drar trådar i marken. En nackdel som kommer med induktionsladdning är dock att en större del av laddningen försvinner mellan induktionsplattan och fordonet, och laddningsgraden jämfört med sladd skiljer sig på 15 procent. Detta ses ändå inte som ett problem för framtiden, det kommer inte vara en markant skillnad i hur lång tid det tar att ladda upp sin elbil.