Influencers, AI och röststyrda assistenter. Vi ser många trender inom marknadsföring, och de traditionella annonserna ger plats åt nya kampanjer med nya funktioner. För en digital mediebyrå i framkant räcker det inte med att spekulera – det måste spås. Vad är egentligen annons 2.0, och när kommer röstgooglingen egentligen att slå igenom?
Med blicken in i framtiden. Att läsa av marknadens tendenser och konsumenters rörelsemönster och beteenden är något som mediebyråer är experter på. Förmodligen är det också framgången bland de främsta mediebyråerna, som https://millstonegroup.se/ – vars affärsidé är att ligga i framkant och kunna förse sina kunder med spetskunskap inom en rad områden som rör marknadsföring. Vi tar en närmre blick på vad som trendar inom marknadsföring just nu.
Det hetaste inom marknadsföring
Säkert har du hört talas om den favorittippade ”Årets julklapp” 2018 – Google home. Det många experter såg som en självklart vinnare av årets hetaste klapp är en röststyrd Google Assistent som kan vara behjälplig i ens hemma- eller kontorsmiljö. Bortsett från att det blev det begagnade plagget som utsågs till Årets julklapp, så är det förmodligen många som spanar in detta röststyrda medium för att imponera på gästerna och få hjälp med lite allt möjligt i sitt hem – den kan nämligen integrera externa appar.
Privatpersoner och företag blir allt mer nyfikna på den röststyrda sökningen. Den som redan har hittat till sin ”assistent” på mobilen och datorn kanske blir en mer frekvent användare även av hemmassistenten. Det många marknadsföringssbyårer nu sneglar lite extra mot är just hur man anpassar sina sökresultat efter röststyrning. När sökmotorerna blir allt mer anpassade efter ”röstgooglingen”, hur anpassar man då sin digitala content?
Andra trender inom digital marknadsföring
Något som har varit under het debatt de senaste åren är förstås influencers. Ofta unga människor med en särskilt skärpa när det kommer till sociala medier och med tusentals följare, som med hjälp av mer eller mindre tydligt sponsrat innehåll kan hjälpa företag att branda sitt varumärke och nå ut till rätt målgrupp. Idag har man börjat spana in möjligheterna till så kallade ambassadörer, snarare än sporadiska (och dyra!) influencers.
Ytterligare heta ämnen för marknadsföringsbyråer är:
- Amazon utmanar Google även i Sverige
- Microinfluencers – en annan variant av lite mindre etablerade influencers för att skapa högre trovärdighet
- Större implementering av AI i sin marknadsföringsanalys
Ni vet var ni läste det först!