Stress i arbetslivet är ingen ny företeelse. Sällan har vi pratat så vitt och brett om den som vi gör idag. Mer sällsynt är att diskutera orsakerna bakom stressen också – där dåligt samarbete, splittrade grupper och avsaknad av en stark gemenskap ofta medverkar som bovar i dramat.
“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together”. Hört den förut? Otaliga undersökningar kommer fram till samma resultat. När det handlar om jobbet är det inte bara pengar och status som är nyckeln till lycka. En stark arbetsgemenskap och glädje är viktiga byggstenar i ett hållbart arbetsliv.
Hur du skapar bra flow och arbetsglädje
Att utföra sitt arbete i någon form av profilkläder med företagets logga är fortfarande en vanlig företeelse till exempel i många asiatiska länder. En enhetlig klädsel skapar gemenskap. Bortsett från hantverkare och uniformerade yrken som poliser, läkare och flygvärdinnor är dock arbetskläder inte särskilt vanligt förekommande i Sverige.
Att klä personalen som ett kollektiv löser givetvis inte problem med gruppdynamiken och motivationen. Faktum är dock att humor visat sig vara en av de viktigaste faktorerna till lycka på jobbet. Kanske är det värt att ta sig en funderare på om ni inte kanske skulle passa på att trycka upp lite roliga teamskjortor? Testa att utse en fast dag i veckan när ert team klär sig i dem och se vad som händer!
Tips för team-building
- Friluftsdag! Skippa dock den uttjatade varianten med äventyrsaktiviteter. Tänk på att dina medarbetare är i olika god fysisk form. Alla kanske inte är bekväma med att hoppa runt i träningskläder framför sina kolleger.
- Instifta en fast tidpunkt varje vecka när ni får häva ur er och “spy ut” det som är tungt, tråkigt och jobbigt just nu. Föreslå sedan lösningar tillsammans och se hur ni kan arbeta som team för att hjälpa enskilda individer.
- Ha nolltolerans mot skitsnack. Ni är trots allt vuxna människor. Hitta konstruktiva sätt att lösa konflikterna när de dyker upp så undviker ni att de jäser sig ohanterligt stora.